Dersin Adı | Toplumsal Tabakalaşma |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 224 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, toplumsal tabakalaşmanın temel klasik ve modern açıklamalarını tanıtmak ve sosyal, ekonomik ve politik eşitsizliklerin nedenini sınıf, toplumsal cinsiyet, ırk/etnisite ve küreselleşme kavramları üzerinden tartışmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, toplumlardaki farklı eşitsizlik formlarını göz önünde bulundurarak toplumsal tabakalaşmanın hem teorik hem de ampirik tartışmalarına giriş yapmaktadır. Tabakalaşma sınıf, toplumsal cinsiyet, ırk/etnisite, iktidar, elitler, yoksulluk, meşrulaştırma ve toplumsal hareketlilik gibi kavramların vurgulanması üzerinden tartışılmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin genel tanıtımı | |
2 | Tabakalaşma ve Eşitsizliğin Tarihi | Harold Kerbo, Social Stratification and Inequality, Chapter 1 & Chapter 3 |
3 | Klasik Tabakalaşma Kuramları | Harold Kerbo, Social Stratification and Inequality, Chapter 4 |
4 | Modern Tabakalaşma Teorileri | Harold Kerbo, Social Stratification and Inequality, Chapter 5 |
5 | Toplumsal Sınıflar ve Sınıf Yapısı | Harold Kerbo, Social Stratification and Inequality, Chapter 6 & Chapter 7 |
6 | Toplumsal Sınıflar ve Sınıf Yapısı | Kerbo, H. Social Stratification and Inequality, Chapter 8 |
7 | Ara Sınav | |
8 | Tatil (Telafi dersi planlanacaktır) | |
9 | Irk/Etnisite ve Toplumsal Tabakalaşma | Bottero, W. Stratification: Social Division and Inequality, pp. 89-105 |
10 | Toplumsal Cinsiyet ve Tabakalaşma | Bottero, W. Stratification: Social Division and Inequality, pp. 106-125 |
11 | Toplumsal Hareketlilik | Kerbo, H. Social Stratification and Inequality, Chapter 12 |
12 | Yoksullar, Altsınıflar ve Refah Devletinin Ekonomi Politiği | Kerbo, H. Social Stratification and Inequality, Chapter 9 |
13 | Tabakalaşmanın Sonuçları: Eşitsizlik ve Sağlık | Bottero, W. Stratification: Social Division and Inequality, pp. 186-204 |
14 | Küreselleşme | Kerbo, H. Social Stratification and Inequality, Chapter 14 & 16 |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Harold Kerbo, 2002, Social Stratification and Inequality New York: McGraw Hill ISBN-13: 978-0078111655 ISBN-10: 007811165X Bottero, W. 2005. Stratification: Social Division and Inequality. London & New York: Routledge. ISBN-13 978-0415281799 David Grusky (ed.), 2008, Social Stratification: Class, Race, and Gender in Sociological Perspective, New York: Westview Press ISBN-13: 978-0813343730 ISBN-10: 0813343739 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 15 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 45 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | |||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest